IMG_1936a

Vlaďka Kouřilová

Výživový poradce

Učí ženy, jak správně pečovat o pleť a dobře živit svoje tělo, aby se dokázaly cítit dobře zvenku i zevnitř a získaly tak větší sebedůvěru. Vystudovala sice farmacii, ale po více než deseti letech strávených v lékárně objevila kouzlo kosmetiky a make-upu. Během své praxe v kosmetickém průmyslu si prošla různými pozicemi i značkami, vyškolila spoustu profesionálních kosmetiček a vedla nespočet konzultací s mými klientkami.

“Snažím se na věc dívat komplexně, proto se věnuji i výživovému poradenství, abych dokázala předávat smysluplné a praktické rady, které vás dovedou k výsledkům, které budou viditelné a dlouhodobě udržitelné.”

www.zazivotkrasnejsi.cz / Facebook / Instagram

Co jíst a pít v horkém létě

Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou bychom si během horkého léta v našem jídelníčku měli hodně hlídat, je pitný režim. Naše tělo je až z 60% tvořeno vodou, která je nedílnou součástí každé buňky našeho organismu. Zajišťuje hned několik důležitých funkcí od přívodu živin k jednotlivým buňkám, odvádění nežádoucích látek z těla, až po regulaci tělesné teploty nebo dobrou kondici naší kůže a sliznic. Nejde tedy jen o pocit žízně. Při vyšších teplotách má také naše tělo na množství vody poněkud větší nároky. Trávíme mnohem více času venku, děláme různé aktivity a mnohem více se potíme, čímž dochází k větším ztrátám vody než je tomu v chladnějším období, proto je potřeba pitný režim i stravování trochu upravit s ohledem na aktuální období.


Nedostatečná hydratace může mít za následek hned několik nepříjemných důsledků jako jsou bolesti hlavy, únava, závratě, zrychlená srdeční činnost nebo poruchy koncentrace. Z dlouhodobého hlediska může špatný pitný režim znamenat i zdravotní problémy v podobě zhoršení stavu naší kůže, snížení imunity nebo poruchy ledvin. Se zhoršením stavu naší pokožky souvisí především stav, že naše kůže není propustná pro molekuly vody, což znamená, že i když budete používat sebelepší pleťovou kosmetiku nebo tělové přípravky, hydrataci zvenku pokožce nikdy nezajistíte. To dokážete skutečně jedině správným pitným režimem. Nicméně to neznamená, že vám jsou kosmetické přípravky k ničemu, to rozhodně ne. Jen je potřeba mít na paměti, že fungují na trochu jiném principu. Obsahují totiž speciální látky, které se nazývají hydratační faktory, a ty na sebe dokáží vázat vodu, která už v kůži je a tím zabraňují ztrátě vlhkosti.

Otázkou tedy zůstává, jak správně upravit pitný režim v létě a jaké ideálně volit potraviny?

Za běžných podmínek by měl dospělý člověk vypít cca 350 až 400 ml vody na 10 kg váhy s tím, že horní hranice se pohybuje někde kolem 2,5 litru. V létě ale může být potřeba vody ještě o něco vyšší. Základem našeho pitného režimu by měla být samozřejmě čistá neslazená voda nebo neslazené (a ředěné) čaje. To, co by se v našem pitném režimu naopak objevovat nemělo jsou slazené limonády nebo džusy. Nepřináší nám totiž vůbec žádný prospěch. Ve 100 ml slazené limonády jsou 4g cukru, takže když jí během dne vypijete 1,5 litru, naházíte do sebe hned 15 kostek cukru a to už je pořádná porce! Pokud si chcete čistou vodu něčím zpestřit, můžete si jí ochutit mátou, meduňkou, mraženým ovocem, okurkou nebo třeba citrónem. Je to skvělá varianta, jak dodat čisté vodě trochu chuť a šmrnc a sobě dopřát osvěžení i nějaký ten vitamín navíc. I když se v horkém počasí potřebujete trochu zchladit, pozor byste si měli dávat na příliš studené nebo ledové nápoje. Náš organismus nemá moc rád extrémní teplotní výkyvy a příliš studené nápoje mu moc nesvědčí. Při pití ledových nápojů naše tělo uvolňuje energii, která způsobuje další zahřívání, takže místo abyste organismus zchladili, děje se pravý opak. Zkuste proto vsadit na zlatou střední cestu a pít nápoje, které nejsou přímo z lednice.

Pokud jde o stravování dalo by se říci, že v horkých dnech míváme i jiné chutě a mění se trochu naše preference v jídle. Volíme častěji studená jídla, saláty nebo lehce stravitelné pokrmy. Ale i přesto, že konzumujeme více ovoce a zeleniny, neměli bychom zapomínat na dostatek kvalitních bílkovin a komplexních sacharidů. Snažte se proto doplňovat do jídelníčku ryby, libové maso, sýry a přílohy v podobě pohanky, kuskusu, quinoi nebo rýže. Vynechávat byste rozhodně neměli teplá jídla. Pokud tedy patříte do skupiny, která nemá na teplý oběd ani pomyšlení, dopřejte si alespoň teplou večeři.

To, co ke každému létu neodmyslitelně patří jsou také různé ledové kávy nebo i alkohol. V tomhle případě je nutno říct, že ani jedním svůj pitný režim nenahradíte nebo nedoplníte. Co je ale možná ještě horší, že navíc přijmete obrovskou spoustu cukru a kalorií. Ono totiž jedno takové ledové frappé může mít i tolik energie jako celý váš oběd. Vaše chuťové buňky to sice uspokojí, ale pro vaše tělo to zase taková paráda nebude. Takže i v tomhle případě platí pravidlo “všeho s mírou”.

 

Autor: Vlaďka Kouřilová

SOUVISEJÍCÍ PŘÍSPĚVKY