IMG_1936a

Vlaďka Kouřilová

Výživový poradce

Učí ženy, jak správně pečovat o pleť a dobře živit svoje tělo, aby se dokázaly cítit dobře zvenku i zevnitř a získaly tak větší sebedůvěru. Vystudovala sice farmacii, ale po více než deseti letech strávených v lékárně objevila kouzlo kosmetiky a make-upu. Během své praxe v kosmetickém průmyslu si prošla různými pozicemi i značkami, vyškolila spoustu profesionálních kosmetiček a vedla nespočet konzultací s mými klientkami.

“Snažím se na věc dívat komplexně, proto se věnuji i výživovému poradenství, abych dokázala předávat smysluplné a praktické rady, které vás dovedou k výsledkům, které budou viditelné a dlouhodobě udržitelné.”

www.zazivotkrasnejsi.cz / Facebook / Instagram

Imunitní systém. Jak ho posílit?

Zdraví a imunita. To jsou slova, která v současné situaci všichni skloňujeme ve všech pádech. Ze všech sil se snažíme posilovat imunitní systém, aby naše tělo bylo v naprosté kondici a dokázalo odolat jakémukoli nachlazení nebo virovému onemocnění. Jenže děláme to vždycky správně? Dbáme na důkladnou prevenci? A co doopravdy funguje na posílení imunity?


V dnešní době najdete tolik různých a protichůdných informací, že pro normálního smrtelníka je někdy těžké se v tom všem vyznat. Navíc, když na vás zpoza každého rohu bliká reklama s potravinovými doplňky nebo preparáty, které slibují doslova zázraky. Pojďme se na to tedy podívat trochu víc z gruntu a objasnit si, jak to s tím naším imunitním systémem je doopravdy a jak ho udržet v co nejlepší kondici.

Náš imunitní systém je složitý a komplexní systém, který se skládá z několika různých složek. Na jeho správné funkci se podílí hned několik důležitých orgánů jako je kostní dřeň, brzlík, lymfatické uzliny, slezina nebo střeva. Důležité je pro nás především to, aby všechny komponenty imunity byly v rovnováze. Pokud bychom totiž působili pouze na jednu jeho část, může docházet k autoimunitním reakcím nebo například alergiím.

Základním předpokladem pro správnou funkci imunitního systému je ale především pestrá a plnohodnotná strava, ve které máme zajištěn nejen dostatek vitamínů, minerálů a stopových prvků (např. Zinek, selen, železo), ale v první řadě dostatek energie a bílkovin. Existuje dokonce několik studií, které poukazují na fakt, že při podvýživě ve smyslu nedostatečného příjmu energie a bílkovin, může být náš organismus náchylnější k infekcím. Je to vlastně celkem logické, protože protilátky a jednotlivé složky imunitního systému jsou bílkovinné povahy, proto aby jich tělo mělo dostatek, potřebuje mít dostatek stavebního materiálu.

Foto Vlaďka Kouřilová

V první řadě bychom se tedy měli zaměřit na zkvalitnění naší stravy a omezit co nejvíce konzumaci jednoduchých cukrů nebo průmyslové zpracovaných potravin, ve kterých je mimo jiné spousta konzervantů, barviv a přidaných látek, které našemu tělu nijak významně neprospívají, ale hlavně jsou tyto potraviny chudé na nutričně prospěšné látky, které teď naše tělo nejvíc potřebuje. Místo toho by v naší stravě měly převažovat čerstvé potraviny, kvalitní maso, tuky ve formě nenasycených mastných kyselin, komplexní sacharidy a luštěniny, které jsou zdrojem vlákniny i bílkovin, a především dostatek ovoce a zeleniny, které jsou zdrojem důležitých mikronutrientů. Mnohé vědecké studie také ukazují, že pouhá suplementace některých vitamínů ve snaze zabránit nebo předejít infekci není příliš účinná, proto se jako nejdůležitější faktor stále jeví přijímat vitamíny, minerály a stopové prvky prostřednictvím kvalitní stravy. Co se naopak ukazuje jako pozitivní benefit je suplementace vitamínu D, kterého můžeme mít v zimním období nedostatek, a který má pozitivní vliv na imunitu a prevenci respiračních onemocnění.

Jak už bylo řečeno, jedním z orgánů, který se podílí na správné funkci imunitního systému, jsou také naše střeva. Právě střeva a náš střevní mikrobiom totiž ovlivňují “kvalitu” imunitního systému až ze 70%. V této souvislosti se tedy vyplatí zaměřit se na látky, které podporují dobré zažívání a zdravou střevní mikroflóru. Na místě jsou především kvalitní a širokospektrá probiotika nebo například aminokyselina glutamin, která má pozitivní vliv na hojení střevní sliznice. Z řady alternativnějších doplňků má velmi pozitivní význam trojkombinace ájurvédských bylin známá pod názvem Triphala. Ta je považována za účinný a detoxikační přípravek, který má i omlazující efekt. Pro lepší trávení a zajištění dostatku dobře stravitelných bílkovin a aminokyselin se vám rozhodně vyplatí zařadit do stravy i silné vývary z kostí nebo kysané mléčné výrobky.

Často podceňovaným faktorem je spánek. I ten má ale zásadní vliv na naši imunitu. Když vašemu tělu nezajistíte dostatečný odpočinek a spánek, nemůže dobře regenerovat, což se samozřejmě odrazí na stavu vaší imunity. Ruku v ruce s nedostatkem spánku jde potom i stres, který se taktéž může podepsat na našem fyzickém zdraví.

A co si z toho všeho vlastně vzít? Zaměřte se především na pestrou a plnohodnotnou stravu s dostatkem bílkovin, ovoce a zeleniny. Snažte se hýbat, nestresujte se a dopřejte si kvalitní odpočinek. Myslete na to, že všechny tyto faktory jsou důležité nejen pro vaše fyzické tělo, ale i pro vaší psychickou pohodu.

Autor: Vlaďka Kouřilová

Zdroje:

SCHAIBLE, Ulrich E.; STEFAN, H. E. Malnutrition and infection: complex mechanisms and global impacts. PLoS medicine, 2007, 4.5.

TOMKINS, Andrew M. Proteinenergy malnutrition and risk of infection. Proceedings of the Nutrition Society, 1986, 45.3.

HOSSEINI, Banafshe, et al. Effects of fruit and vegetable consumption on inflammatory biomarkers and immune cell populations: a systematic literature review and meta-analysis. The American Journal of Clinical Nutrition, 2018, 108.1.

CASTELL, Linda M. Can glutamine modify the apparent immunodepression observed after prolonged, exhaustive exercise?. Nutrition, 2002, 18.5.

ZUHL, Micah, et al. The effects of acute oral glutamine supplementation on exercise-induced gastrointestinal permeability and heat shock protein expression in peripheral blood mononuclear cells. Cell Stress and Chaperones, 2015, 20.1.

22. 3. 2021

SOUVISEJÍCÍ PŘÍSPĚVKY