Blogerka Jana Pavlovcová
JANA PAVLOVCOVÁ

Jak pečovat o pleť během těhotenství a po porodu – Jana Pavlovcová

Těhotenství bylo pro mě krásným obdobím, na které moc ráda vzpomínám. Uteklo to neskutečně rychle a naštěstí jsem neměla žádné obtíže, až na občasné bolesti zad. Vyhnulo se mi i natékání nohou, nebo strie. Bříško rostlo a možná i proto, že jsem ho pravidelně mazala, tak kůže zůstala elastická a nepopraskala. Někdy je to i otázka genů a také toho, jak moc velké miminko má přijít na svět.


Na co jsem si ale dávala pozor, byla pokožka během těhotenství. Jako někdo, kdo si již prošel obdobím periorální dermatitidy, které jsem se nemohla zbavit více než rok, jsem věděla, že těhotenství může s mou pletí hodně zamávat. Pleť může být během těhotenství více senzitivní na vnější vlivy i kosmetiku, kterou používáte. 

Čím určitě nic nezkazíte, pokud vám vyhovují vaše kosmetické produkty, které používáte a jste na ně zvyklé, snažte se je během těhotenství moc neměnit. Pleť může být přecitlivělá a reagovat negativně na nové značky. Pokud jste spokojené s tím, co doma máte, nestřídejte péči. Já zůstala celou dobu u svých oblíbených produktů a pleť tak byla stále v klidu bez přehnaných reakcí.

Vyhněte se silné koncetraci látek obsažených krémech a sérech a raději sáhněte po přírodním složení vhodném i pro tu nejcitlivější pleť. Ideálně bez agresivních konzervantů, parabenů, parfemace a jiné chemie. Pokud jsi nejste jisté, poraďte se v lékárně, nebo se svým kožním lékařem, který vás zná lépe.

Chraňte se před sluníčkem. Hormonální změny mají na vině i vyšší míru pigmentace. Na to bych dávala obzvlášť pozor, pokud jste těhotné většinu času během jarních a letních měsíců. Mě to potkalo na začátku těhotenství, ale protože s pigmentací jsem si po laserovém ošetření užila už hodně, nevycházím v létě bez SPF 50. A u moře netrávím moc času na přímém sluníčku. Vaše pleť vám za to poděkuje a budete ji mít více sjednocenou a bez vrásek. Dávejte si pozor i na retinol, je sice skvělý pomocník proti vráskám, ale pleť je po použití citlivější na sluníčko a může tak způsobit hyperpigmentaci. Skvělou náhradou je přírodní bakuchiol, který umí stejné zázraky, ale bez fotosenzitivní reakce. Navíc ho v klidu můžete používat i během těhotenství a po porodu.

Hydratace. Tělo v těhotenství zadržuje vodu pro zásobování plodu. Tak nepodceňujte pitný režim a hydratujte jak zevnitř, tak i zvenčí. Tohle u mě nebyl žádný problém, měla jsem několik měsíců neustálý pocit vyprahlého jazyka, tak jsem se nemusela nutit do doplňování tekutin. Akorát u toho mazání bříška jsem si musela vzpomenout ještě večer před usnutím a ráno, nebo po každé sprše a koupeli. Za to obličej hydratuju stále, to je moje každodenní rutina, bez které se neobejdu.

Někomu se během těhotenství udělá tzv. těhotenské akné. Mě to potkalo až během šestinedělí a naštěstí se pleť dala celkem rychle do normálu. Může za to zvýšená hladina testosteronu, která má na vině zvýšenou produkci mazu. Póry se tak můžou snadněji ucpat a zanášet, což může vést ke vzniku akné. Doporučuju sáhnout po vhodných produktech na akné např. s obsahem zinku, nebo léčivého konopí, to mi vždy pomohlo a pleť hezky zklidnilo. Pupínky pokud možno nenípat a nechat vyschnout. Zabráníte tak nehezkým jizvičkám. Co je ještě fajn na aknózní pleť v těhotenství, je šetrný peeling, který pleť vyčistí a zbaví i odumřelých kožních buněk a přebytečného mazu. Místo mechanického peelingu jsem používala jemný s AHA ovocnými kyselinami. Pokud na něj nejste zvyklé, raději ho otestujte jen lokálně a v případě, že ho vaše pokožka snese, použijte na celý obličej. Mírně štípe, ale to znamená, že ovocné kyseliny pracují a jemně naleptávají svrchní odumřelou vrstvu pokožky. Po opláchnutí mám pleť vždy jemnou, hladkou, čistou a zářivou. Stačí ho nanést jednou týdně.

Po porodu stále platí, hydratace a jen hydratace. Oblast bříška jsem měla hodně vysušenou a několik týdnů jsem měla na dotek pocit spálené pokožky ze sluníčka. Hodně šupinaté. Stačilo ale pravidelně promazávat krémem a olejem a pokožce se opět navrátila elasticita a hydratace. Pro pleť v obličeji platí to samé. Oceníte to po neprospaných nocích. Já ráno začínám den vždy důkladným čištěním pleti, protože se vlivem hormonů více potím, pak studenou vodou, abych rozproudila krev a lymfu a zmírnila otoky a nakonec přidám sérum a výživný lehký krém, který hydratuje, ale nezanáší póry. 

V neposlední řadě hraje roli stres a jídelníček. S miminkem to bude ze začátku náročné, a tak vás může spousta situací vystresovat. Nedostatek spánku se zase projeví ve větší chuti na sladké, protože potřebujete rychlou energii. I já to tak měla, možná i z toho důvodu se mi po porodu dočasně zhoršila pleť. Jak jsem si na nový režim postupně zvykla, našla se v nové roli, tak i ta chuť na sladké a nezdravé jídlo odešla. Přidala jsem více ovoce, zeleniny, čerstvého a zdravějšího jídla, po kterém se cítím lépe. A pleť mám skoro tak pěknou, jako během těhotenství. Jen ty nevyspalé noci mi občas dávají zabrat, ale to zná asi každá máma.

 

SOUVISEJÍCÍ PŘÍSPĚVKY