Vyzrajte nad akné
AKNÓZNÍ POKOŽKA
ATOPICKÁ POKOŽKA
Krásná pokožka
CITLIVÁ POKOŽKA
DĚTSKÁ POKOŽKA
SUCHÁ POKOŽKA
VLASOVÁ POKOŽKA

Jak se nespálit ve vztahu… se sluncem

Slunce je zdrojem života, zdraví a radosti, ale může být i nepřítelem pro ochrannou bariéru našeho těla – pokožku a pleť. Pokud si nedáme pozor, postihnou nás spáleniny, sluneční alergie, pigmentové skvrny nebo předčasné vrásky, v horším případě to může být i rakovina kůže. Žádná ochrana před slunečním zářením není stoprocentní, ale budeme-li důslední, můžeme se sluncem skvěle vycházet.


Předně: problémy se sluníčkem nezpůsobují jen dlouhé dny strávené na pláži nebo na horách. Každé vyběhnutí pro poštu, venčení psa, běhání v parku nebo cesta do práce bez příslušné ochrany před sluncem (i když je za mrakem) se během našeho života sčítá a přispívá k poškození kůže. Nejlepší cestou ke krásné a zdravé pleti je přijmout co nejvíce z níže uvedených doporučení a začlenit je do každodenního života stejně jako odličování pleti nebo čištění zubů. Po celý rok.

Zakryjte to

Oblečení může být skvělou ochranou před ultrafialovými (UV) paprsky slunce. Jeho ochrana je dlouhodobě stálá a nevyprchává jako u opalovacích krémů. Čím více kůže zakryjete (vysoký krk, dlouhé rukávy, kalhoty), tím lépe. Možná jste už slyšeli také o tkaninách, které díky moderním technologiím nabízí špičkovou ochranu před UV paprsky, ale zároveň zůstávají prodyšné a příjemné na nošení. Vřele doporučujeme klobouk! Takový slamák se širokým okrajem po celém obvodu nejen skvěle vypadá, ale pomáhá stínit oči, uši, obličej, krk a pokožku hlavy. Pokud vyznáváte sportovní styl, dobrou volbou pro hlavu a obličej je i klasická kšiltovka. Samozřejmostí by měly být sluneční brýle s UV filtrem – chráníte se tak nejen přes škodlivými paprsky, ale i před mhouřením očí, které způsobuje vrásky v očním okolí.
Úskalí: Jakékoli oblečení ponechává část kůže vystavenou slunečnímu záření, takže potřebujete také opalovací krém. Nezapomeňte si jím natřít ruce, zejména po jejich umytí.

UVA versus UVB

Většina opalovacích krémů udává pouze hodnotu SPF (Sun Protection Factor). Věděli jste ale, že toto označení podává informaci výhradně o schopnosti produktu chránit pleť před UVB zářením? Zjednodušeně řečeno, SPF udává dobu, o jakou vydrží pleť natřená daným produktem déle chráněná, tedy nespálená od sluníčka, ve srovnání s tím, jak rychle by se spálila bez opalovacího krému. Pleť je ale nutné chránit také před UVA paprsky. Jak zjistíte, že produkt před UVA zářením ochranu vůbec poskytuje? Má označení „širokospektrální“. UVB paprsky se podílí na: spálení od slunce, nadměrné pigmentaci, zánětu, přímém poškození DNA, poškozování očí, rakovině kůže. UVB záření se dostává do epidermis, tedy povrchové vrstvy kůže. UVA záření ale prostupuje hlouběji, až do dermis, kde dokáže napáchat ještě větší škody. UVA paprsky jsou hlavní příčinou předčasného stárnutí pleti, protože narušují proces tvorby kolagenu v pleti.

Hra ve stínu

Když jste venku, myslete na stín jako na své útočiště, a to zejména mezi 10. a 16. hodinou, kdy je intenzita slunečního záření nejvyšší. V této době nejvíc riskujete poškození kůže, rozhodně to není vhodná doba pro chytání bronzu. Procházejte po stinné straně ulice, sedněte si pod markýzu nebo slunečník, na párty u bazénu se schovejte na krytou verandu nebo dokonce pod strom. Úskalí: Tak jako není v životě nic stoprocentní, ani stín není dokonalou ochranou. Některé UV paprsky se stále mohou dostat k vaší pokožce – mohou procházet skrz listy a větve, dopadat na kůži ze strany a odrážet se od vody, písku, skla a betonu. Takže opět: opalovací krém a sluneční brýle.

Poznejte svůj opalovací krém

Opalovací krémy mají různé složení, textury a způsoby aplikace. Možná budete muset jít cestou „pokus-omyl“, než najdete ten, který vám bude vyhovovat nejvíc. Ať už se ale jedná o sportovní sprej, snadno použitelnou tyčinku nebo bohatý hydratační krém se složkami proti stárnutí, nejlepší opalovací krém je ten, který budete používat každý den. Výše jsme popsali, co je to SPF a že chrání před UVB paprsky. Pokud tedy použijete přípravek s ochranným faktorem například SPF 15, a to přesně podle návodu (nanesete jej vydatně a rovnoměrně a znovu jej nanesete po dvou hodinách nebo po zpocení či plavání), trvalo by vám spálení 15krát déle, než kdybyste opalovací krém nepoužili. Ochranu před paprsky UVA zajistíte tak, že kromě SPF bude váš přípravek poskytovat také „širokospektrální“ ochranu (anglicky Broad spectrum). Americká Nadace pro boj proti rakovině kůže (Skin Cancer Foundation) doporučuje všem používat každý den a tedy celoročně opalovací krém s ochranným faktorem SPF 15 nebo vyšším. Při delší venkovní aktivitě používejte voděodolný širokospektrální opalovací krém s SPF 30 nebo vyšším. Opětovně se natírejte každé dvě hodiny nebo po plavání či pocení. I když opalovací krémy nemohou tvrdit, že jsou voděodolné, mohou být na obalu označené jako voděodolné po dobu 40 nebo 80 minut. Takže ano, spálit se můžete, i když jste ve vodě, proto je opakované nanášení klíčové!
Úskalí: Většina lidí nepoužívá opalovací krém správně. Většinou s krémem šetří, vynechávají některá místa, nebo zapomínají aplikaci opakovat.

Pořádně se namažte!

Obecně se uvádí, že na tvář potřebujeme minimálně polovinu čajové lžičky krému. Podobně i na každou ruku. Záda a ramena snesou už více, každá noha by měla být natřená množstvím zhruba o objemu jedné polévkové lžíce krému a břicho taktéž.

Chemické versus minerální

Opalovací krémy na bázi chemické ochrany využívají obvykle dvě až šest aktivních látek na bázi uhlíku, mezi něž řadíme oxybenzon, avobenzon, octisalat, octocrylen, homosalat a octinoxat. Chemickou reakcí dokáží UV záření přeměnit na teplo a rozptýlit jej, aniž by pronikalo hlouběji do kůže. Pozitiva chemické ochrany: má obvykle méně hustou konzistenci, snáze se aplikuje a stačí tak menší množství. Negativa: může zhoršit stav nadměrné pigmentace, protože navyšuje vnitřní teplotu pleti. Vyžaduje alespoň 20 minut absorpce po aplikaci, než začne být ochrana účinná. Zvyšuje riziko podráždění pleti, hlavně u suché pleti s poškozenou ochrannou bariérou, protože kombinuje více složek, zejména v případě širokospektrálních produktů. Ochrana se na přímém UV záření rychle snižuje a je třeba častější opakování aplikace. U mastné pleti může ucpávat póry. Oxybenzon proniká hluboko do kůže, ovlivňuje hormonální rovnováhu a způsobuje také alergické reakce.

Produkty s minerální sluneční ochranou využívají minerálních látek, zejména oxidu zinečnatého a oxidu titaničitého. Sluneční paprsky odrážejí jako zrcadlo, a tak před nimi chrání pleť. Oxid zinečnatý bývá pro ochranu před UVA, ale také UVB, hodnocen jako nejlepší. Minerálním aktivním látkám navíc trvá déle chemickým, než se na pleti pod vlivem slunečního záření rozloží, díky čemuž ochranu poskytují déle. Pozitiva fyzikální ochrany: chrání před UVA a UVB paprsky, chrana působí okamžitě po aplikaci a vydrží déle, menší riziko podráždění pleti, tolik neucpává póry, má delší životnost. Negativa: snáze se mechanicky setře nebo smyje, může zanechávat bílé stopy na tmavší pleti, může být hutný, takže je náročnější na roztírání.

Nemůžete se rozhodnout? Řada kosmetických firem nabízí ochranné krémy, které kombinují chemickou a minerální ochranu. Pleť je tak chráněna ještě spolehlivěji, krém se dobře roztírá a bývá obohacen o pečující a hydratační složky. Hitem je u některých značek také rozšíření sluneční ochrany o ochranu před znečištěným městským prostředím (urban defence).

Mnohým z nás leží na srdci i ekologie. Věděli jste, že v oceánech každý rok skončí 4000 až 6000 tun opalovacího krému? Hlavní příčinou poškozování mořského ekosystému, jako například korálových útesů, jsou chemické filtry (zejména oxybenzon), ale bez viny není ani oxid titaničitý z minerálních filtrů. Vyplatí se proto sledovat složení krémů a volit ty šetrné k životnímu prostředí (některé přípravky jsou opatřeny logem ekologické nezávadnosti).

Štít pro nejmenší

Pro novorozence a kojence je lepší držet je v prvním půlroce života mimo slunce, než používat opalovací krémy na jejich citlivou pokožku. Oblečení by mělo zakrývat zranitelné ruce a nohy dítěte a nezapomeňte používat kloboučky, sluneční brýle a sluneční clony na kočárky. Batolata už potřebují intenzivně objevovat svět kolem sebe, proto je chraňte opalovacím krémem a pokrývkou hlavy.

Pozor na okna

Sklo sice dobře blokuje UVB paprsky, ale propouští UVA paprsky. Čelní skla automobilů jsou upravena tak, aby chránila řidiče před většinou UVA paprsků, ale boční, zadní a střešní okna obvykle ne. Když jste v autě, chraňte sebe i svou rodinu klobouky, oblečením, slunečními brýlemi, opalovacím krémem, zkrátka čímkoli. Další možností je nechat si na okna v autě nebo doma aplikovat okenní fólie chránící před UV zářením. Okna v letadlech, vlacích a autobusech také propouštějí UVA záření.

I vlasy potřebují ochranu

Vlasy byste měli chránit před škodlivým účinkem slunečních paprsků stejně jako pleť, ještě více pak na dovolené u moře a bazénů – během dne noste klobouky, šátky nebo kšiltovky, večer vlasy umyjte od soli a chlóru jemným hydratačním šamponem. Během roku a při pohybu venku se vyplatí zvlhčující spreje s UV filtrem, které poskytnou vlasům ochranný závoj a nijak je nezatíží.

Řekněte ne soláriím

Je to jednoduché: nechoďte do solária. Nikdy. Opalování v soláriu (i jednorázové) zvyšuje riziko všech druhů rakoviny kůže, včetně velice agresivního melanomu. Studie ukazují, že navštěvování solária před 35. rokem života zvyšuje riziko vzniku melanomu o 75 %. Lékaři doporučují všem dospělým, aby si každý měsíc prováděli samovyšetření kůže (měnící se, svědící nebo krvácející znaménka, neobvyklé pigmentové skvrny) a jednou ročně preventivně navštívili dermatologa (v případě podezřelého nálezu samozřejmě ihned).

Suma sumárum, mohlo by se zdát, že slunce je pěkně zákeřný protivník a je lepší se mu vyhnout. To ale rozhodně nedoporučujeme. Slunce příznivě působí na duševní stav a je přírodním zdrojem velmi důležitého vitaminu D, který v našem těle ovlivňuje více než 200 funkcí. Slunce zkrátka potřebujeme, ale musíme se naučit s ním vycházet tak, aby nám škodilo co nejméně.

Autor: Mgr. Kristýna Čillíková

SOUVISEJÍCÍ PŘÍSPĚVKY