MUDr. TEREZA HODYCOVÁ
PSYCHOTERAPEUT


ALŽBĚTA KROVOVÁ
DERMATOLOG

MUDR. TEREZA HODYCOVÁ

Lékařka, psychoterapeutka, lektorka

Profesně se věnuje psychoterapeutické práci se zaměřením na psychosomatiku a pořádá workshopy se zdravotní tematikou pro veřejnost a firemní klienty. Má dlouholeté zkušenosti s vedením workshopů pro prevenci civilizačních onemocnění, redukci stresu a syndromu vyhoření, seminářů se zaměřením na psychosomatické principy zdraví a nemoci i s individuálním poradenstvím. Ve své současné práci uplatňuje zkušenosti také z praxe v klinické medicíně i v korporátním sektoru. www.terezahodycova.cz

Léčba kožních vyrážek z širšího kontextu

Jak jsem již psala v minulém článku, léčba kožních onemocnění by měla být komplexní a neměla by veškeré naděje směrovat pouze a jedině na dermatologickou léčbu přípravky aplikovanými na kůži. Zmiňovala jsem, že stav kůže je výrazně ovlivněn psychikou, což je vědecky mimo jiné odůvodněno tím, že kůže a nervy vznikají ze stejného embryonálního zárodečného listu. Uváděla jsem, že stres nastavuje imunitní systém směrem k zánětlivé pohotovosti, což se na kůži projevuje zvýšenou reaktivitou, alergiemi a zánětlivými reakcemi.


Z psychologického pohledu se vznikem vyrážek také souvisí téma sebevědomí a sebehodnoty. Pojďme tedy nastínit možnosti, jak nepříjemné projevy vyrážek zmírňovat a léčit.
To, co může každý ovlivnit v první řadě sám je životní styl. Myslím tím kvalitu stravy, dostatečnou pohybovou aktivit, dostatek spánku a odpočinku. Zní to asi už ohraně, ale nic zázračnějšího ještě nikdo nevymyslel.“

Životní styl – strava, pohyb, spánek

Zkrátka, bez toho, že rozumně jím se ani nemá cenu pouštět do nějaké komplexnější léčby. Tím myslím pestrou stravu s dostatkem zeleniny a ovoce, nenasycenými mastnými kyselinami (ryby, avokádo, ořechy atp.), kysanými výrobky (kysaná zelenina, jogurt, kefír) a celkově průmyslově neupravovanými surovinami, omezením přidaných cukrů a bílé mouky. Tmavé druhy ovoce, jako jsou ostružiny, borůvky či červené vinné hrozny obsahují vysokou koncentraci přirozených antioxidantů, které zlepšují regenerační procesy a mírní zánět. Dostatek vlákniny ze zeleniny, podporovaný zdravými baktriemi z kysaných výrobků zajišťují prevenci proti nevhodnému složení střevních bakterií a tím vlastně zdraví celého těla. Téma střevního mikrobiomu se mohutně zkoumá jak z důvodů ovlivňování fyzického, tak i psychického zdraví. Stále více jsou také zmiňovány výzkumy potvrzující, že krátkodobé hladovění potlačuje zánětlivé procesy v těle (1). Krátkodobým nebo také intermitentním hladověním je myšleno, že v průběhu 24 hodinového dne člověk 16-18h lační a po zbytek doby je povoleno jíst – což vychází na 2-3 jídla.

Pohybová aktivita

Naprosto zásadní je také přiměřená pohybová aktivita, která pozitivně ovlivňuje fungování imunitních procesů a je schopna díky produkci endorfinů navodit dobrou náladu. Pohybová aktivita mírní stres a dokonce z psychologických dotazníků vyplývá, že kdo pravidelně sportuje, zlepšuje se mu sebedůvěra a sebevědomí.
Člověk, který se nehýbe, žije velmi nepřirozeně a rizika různých nemocí u něj rostou. A přitom stačí poměrně málo, např. půlhodinová svižná procházka každý den – není třeba lámat rekordy v posilovně nebo běhat maratony.
Bez dostatečného spánku nemohou probíhat regenerační procesy v těle, nervový systém nemá šanci si odpočinout a tím velmi často dochází k celkovému přetížení. Nezávisí pouze na délce spánku, ale i na jeho kvalitě. Souvisí to s produkcí hormonu melatoninu, který je vylučován tzv. epifýzou – malou částí našeho mozku uloženou hluboko, hluboko v hlavě. Melatonin je zodpovědný za regeneraci buněk, protože má silné antioxidační a imunostimulační působení (2). Neochuzujte se tedy o spánek, dejte mu alespoň těch známých 7 hodin a vytvořte si také klidné a příjemné prostředí v místě, kde spíte.

Zdravý pohyb

Zdravý pohyb

Relaxační techniky

Velmi efektivním nástrojem jsou techniky mindfullness-všímavosti, autogenní trenink, meditace nebo progresivní relaxace společně se správným dýcháním. Vědomé hluboké dýchání zlepšuje rovnováhu autonomního nervového systému a může být nejjednodušší pomocí proti stresovému přetížení. Lze zkusit i biofeedback, kde se využívá toho, že teplé ruce jsou znakem uvolnění a relaxace. Všechny tyto techniky pracují s lepším uvědoměním si sebe sama, svých tělesných i duševních pocitů a díky tomu také nácvikem optimálních reakcí, které nejsou pro člověka stresující nebo jinak zátěžové. Na fyziologické úrovni to je spojeno s tlumením často přílišné aktivity sympatiku – části autonomního nervového systému, který tělo připravuje „do akce“.

Psychoterapie

V psychoterapii se zaměřujeme na vědomou práci s vnitřním napětím. Prakticky to znamená, že klienta provedu nějakou relaxační technikou a rozebíráme pak konkrétní efekt, co a jak cítí, v jakých situacích by ji mohl používat svépomocí, jestli se díky relaxaci objevila nějaká další témata, která by mohla souviset se současnými potížemi. Pracujeme také na ošetření tématu sebehodnoty a sebepřijetí, případně osobních hranic. V neposlední řadě se ale také zaměřujeme na nácvik zvládání nutkavého chování si kožní vyrážku jakkoli mechanicky dráždit.

Medikamentózní léčba psychických potíží

Pokud pacient s kožní vyrážkou současně trpí také výraznou úzkostí nebo depresí, neobejdeme se bez medikamentózní léčby těchto onemocnění, kterou je vhodné s předešlými způsoby kombinovat.

Zdroje:
1. Zdroj: De Cabo R., Mattson M. P. Effects of intermittent fasting on health, aging, and disease. N Engl J Med2019; 381: 2541−2551, doi: 10.1056/NEJMra1905136.
2. CLAUSTRAT, B.; LESTON, J. Melatonin: Physiological effects in humans. Neurochirurgie. Roč. 61, čís. 2-3, s. 77–84. Dostupné online[cit. 2018-01-30]. DOI:10.1016/j.neuchi.2015.03.002

SOUVISEJÍCÍ PŘÍSPĚVKY